Thursday 30 January 2014

Aku Jalang!


Tahu apa aku dengan nama baik? Tahu apa aku dengan kebahagiaan?
Tahu apa aku dengan harga diri?
Tak pantas aku berada dalam duniaMu
Tak pelak lagi aku bukan yang terbaik

Aku pun bagaikan binatang kotor
Bagaikan sampah!
Apa aku ada nama baik?
Tidak! Jalang sepertiku tidak ada nama baik dan harga diri
Orang mencibir takkan aku gubris
Kasihan sekali aku ini

Sekarang ini aku binatang kotor
Sekarang aku tidak lagi ditemani sucinya Tuhan
Harga diri dan nama baik aku buang percuma
Mungkin banyak dari segilintir mulut mencibir
Tapi kenanglah wahai pemilik mulut yang manis
Aku si jalang ini, akan terus berdiri dengan gagah menuju pengharapannya sampai aku tak lagi bisa memandang senyumnya




_Aditya Ari Pradana

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungannya! Sering-sering mampir ya! (˘ʃƪ˘)